Volvo XC60 D5
Loading...
Cars

Volvo XC60 D5

– En för säker Volvo.
av
den 2 februari 2009

Artikeln producerades ursprungligen 2 februari 2009, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Volvo XC60 D5

Efter att min vän Andrea Reuter hade kört Volvo XC60 som jag hade för lån och test utbrast hon med Finland-Svensk brytning – Det haer va fan dän änklaste bil jak nogåntsin tjört! Och det har hon helt rätt i! XC60 har hjälpsystem för allt, döda vinkeln, filbyte, trötthet, panik bromsning and on and on. Det enda som saknas är autopiloten kort och gott. För min del så väljer jag att stänga av en hel del av alla hjälpsystem eftersom dom är rätt irriterande ibland. Som till exempel Lane-assistent som varnar dig med en klingande ljudsignal om du byter fil utan att ge täcken. Visst det kan säkert vara bra om man kör och blir trött och tappar lite fokus men eftersom jag är lite slarvig ibland och inte alltid blinkar vid filbyte så är det rätt tröttsamt att höra det där klingande ljudet varje gång. Och apropå klingande irriterande ljud så bor nämnas att du nästintill inte hunnit låsa upp bilen förens den börjar tjuta om att du inte satt på dig bilbältet. Enligt mig lite väl överdrivet. Jag är av den typen förare som ALLTID använder bälte så en lite enkel påminnelse i form av lampa och ett lågt pip tycker jag hade varit tillräckligt. XC60 är utrustad med något som kallas City Safety. Det är en rad sensorer som sitter ovanför backspegeln i framrutan. Detta system skall förhindra bland annat kollisioner i låg fart som till exemple vid plötsligt stopp i kö. Jag försökte testa detta genom att helt enkelt inte bromsa men min bromsreflex reagerade trots att jag inte ville och detta innan bilen själv bromsade. När Volvo själva skulle demonstrera detta system använde de en uppblåst bil i plast..! Så min uppfattning är väl inte helt övertygad angående City Safety.

XC60 jag hade för lån var en D5. Alltså en 2.4 Liters rak 5 cylindrig diesel motor med 185 hästar och ett vridmoment på 400 newton. En motor som gör sig helt rätt i denna bilen tillsammans med den 6 växlade automatlådan.

Utseendemässigt så skiljer sig XC60 ganska mycket från storebror XC90. XC60 har ganska djärv design, hela bilens form lutar framåt på ett ganska sportigt vis. Jag har dock väldigt svårt för det otroligt höga höftpartiet i bakänden. Ser ut som man glömde runda av den. Bakljusen är dock riktigt tuffa, dom går som två vågformer som är speglade mot varandra. Man har även fått till framljusen riktigt bra. Två lutande varselljus sitter mellan kylare och huvudljuset och dom stora markerade dimljus insatserna ger fronten en ganska aggressiv look. Invändigt är det på vanligt Volvomaner hög kvalitets känsla och materialval. Jag tycker dock man kunde haft aningen mer skålade stolar och på grund av ganska blankt läder så tyckte jag man gled omkring i stolen. Annars är alla knappar tydliga och det går fort att förstå hur bilenens olika funktioner manövreras. 

På grund av en fotografering i Sundsvall och ett tight schema var jag tvungen att avverka Sundsvall tur och retur på en dag. Hela sträckan fram och tillbaks är drygt 80 mil, ingen vansinnes sträcka på något vis men ändå en bra bit att köra. Jag började mata mil runt 9 tiden på morgonen och det märktes med en gång hur anpassade XC60 är för just detta ändamål, milmumsande. Man sätter farthållaren med anpassat mellanrum för framförvarande bil sen kan man själv koppla av och tänka på annat. Och faktiskt måste jag erkänna att lane-assisten samt döda-vinkeln-varnaren fungerar jätte bra i det sammanhang. Du kan verklingen slappna av och låta bilen göra grovjobbet, kanske inte såpass så du med glädje sitter och läser morgontidningen vid ratten men ändå. 

När jag kommer upp en bit i landet blir väglaget betydligt sämre men det är inget som märks i XC60. Den matar på hur lugnt som helst i ytterfilen där det ligger ett snölager medan alla andra ligger i högerfilen och tar det lugnt. Jag försöket till och med stressa XC60 för att åstadkomma lite halkig körning men antisladd systemet går in hur lugnt och snällt som helst och reder ut den provocerade situationen. Det stämmer faktiskt vad Volvos använder i sin reklamslogan att detta är den säkraste bilen i sin klass. Visst det är ingen spännande körning på något vis men det går fort framåt så att säga och det är väl ändå framåt vi vill komma i bilen.

Volvo XC60 D5

Grundpris367 900 kr
Motor2.4 liters R5, 185 hk. Vridmoment 400 Nm
Kraftöverföring6-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på 9.9 sek
Toppfart200 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren8.3 l/100 km
GarantierFri service upp till 12 000 mil alt. 4 år
+Alla säkerhets system som gör bilen otroligt bekväm
Alla säkerhets system som börjar tjuta så fort du gör fel
Webbwww.volvo.se