STACC
Loading...
Cars

STACC

– Vuxenlek i gränslandet.
av
den 15 oktober 2009

Artikeln producerades ursprungligen 15 oktober 2009, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

STACC

Om du har ett sinne och en bil som måste rastas likt en glad labrador med en frisbee i munnen. Då är nog STACC något för dig. CS Hemma hängde med STACCgänget till Gotland och Gotlandring en solig helg i September för att kolla upp vad det var frågan o

m

.

STACC står för Swedish Track And Challenge Club och består av tre killar som just likt en labrador men en frisbee i munnen gillar att släppa loss hästkrafterna i sina bilar och låta adrenalinen pumpa. Killarna är Kristoffer Lidbrandt, Andreas Håkansta och Björn Selander. 

Björn Selander kör en Porsche 996 Turbo med diverse kit för cirka 200 000.

Kirstoffer Lidbrandt kör en Porsche 996 GT2 med Techart kit steg 1.

Andreas Håkasta kör en Porsche 964 Turbo RSR.

STACC startades 2004. Andreas och Björn som har ett långt förflutet genom skidor träffades sena kvällar på gatrace och där dök även Kristoffer upp. Man insåg att det inte var hållbart att köra på det här viset och genom en banträff i Norge träffade man Alex Danielsson. Det här var kul som fan tyckte killarna och man borde göra något av det. Första träffen Gotland var mest som en kul grej men genom åren har det vuxit till en seriös track-day orginastation. Från början var det mest på skoj men har numera utvecklats till att verkligen kunna köra fort på bana.

Att just Gotland blev destinationen berodde på att killarna kollade olika banor och Gotlandring föll dem mest i smak. Alex Danielsson som designat och ligger bakom Gotlandring har gjort ett mycket bra jobb utan tvekan. Det märks att han varit inspirerad av Nürburgring när han ritade Gotlandring med dessa snäva kurvor och trixiga partier. STACC handlar inte bara om bankörning utan även om vuxna män gör som gör saker tillsammans, vi är ett gäng som hår en bra sammanholning. Och Gotland var en bra plast för där kunde inte folk försvinna iväg som på andra platser säger Andreas Håkansta.Killarna har nu organiserat resorna till Gotland i fem års tid och nu är det dax för en ny destination som är Alastaro i Finland. En snabb och kul bana enligt Andreas.

Att köra bil på bana är inget alla självklart gjort och det är utan tvekan en fantastik känsla och upplevelse. Och det är inte heller självklart att alla kan eller gillar det, man måste helt klart ha en viss typ av attityd för att dels våga och kunna förstå tekniken med bankörning. Till en början behövs det självklart en bil som skall tåla att köras på bana, bankörning innebär mycket hårdare slitage på bilen än i normal trafik. Det kommer slitas mer bromsar och däck oavsett hur du väljer att köra och det här kostar pengar. Och desto dyrare bil du har ju mer pengar kommer det att kosta dig. Men är du tillräckligt biten och förgiftad av tjusningen av att köra en bil fort runt en bana och utforska gränserna så kanske det här inte spelar någon roll. 

För att bli en bra förare på banan krävs att man kör med huvudet och inte foten och att man ökar sin fart med små steg för att hela tiden ha kontroll över situationen. Går man på för hårt med en gång är risken överhängande att man ej kommer kunna reda ut om något går galet. Och en kraschad bil är nog det sista man vill uppleva. Det finns en massa olika förarkurser att gå som kan ge en väldigt bra bankunskap. STACC erbjuder ingen direkt förarutbildning men det finns alltid instruktörer med som gärna åker med och hjälper till att lära dig känna banan bättre. Ett par varv med en instruktör kan förbättra varvtiderna avsevärt och framför allt blir man en säkrare förare och behöver inte ligga på sin gräns där risken för olyckor gäckar. Visst är det en kittlande känsla när man kommer in lite snabbt i en kurva och bromsar för sent och nätt och jämt reder ut situationen, hjärtat bultar hårt och den där magknipen gör sig hörd. Men det är just dom här tillfällena man lär sig av också, man gick på för snabbt och man börjar förstå var gränserna ligger. Något som vore omöjligt och rent dumdristigt att försöka sig på i allmän trafik. På banan har du huvsade marginaler för att inget alltför allvarligt skall inträffa.

Vårt fordon för STACC helgen på Gotland blev Audi R8 V10, även testad i detta nummer av CS Hemma. En bil som många lät sina blickar falla en extra stund över. Det här är dock inte ovanligt för STACCs helger då killarna lyckats dra till sig en hel del exklusiva bilar, Lamborghini, Ferrari och Porsche är vanligt förekommande på träffarna. Och det är verkligen kul att se folk ta ut sådana här bilar och verkligen köra hårt med dem. Det är ju faktiskt detta bilarna är byggda för och inte 30 km/h crusing längs Birgerjarlsgatan. Det som också är kul med en sådan här träff är man givetvis skall passa på att åka med andra förare och deras bilar, själv fick jag näst intill en taxi-chaffis tjutsa folk i R8. Alla var mycket nyfikna och sugna på att få åka med. 

På kvällen är det alltid en stor bankett då priser delas ut för dagens snabbaste och dagens bidrift. Där får man även tillfälle att snacka med varandra om dagen och vad som hänt. Det ligger en väldigt speciell stämning över dessa middagar eftersom adrenalinen pumpat så friskt hela dagen. Och låt mig formulera mig så här, det är inte alla som dyker upp till körningen på söndagen för många går ut lika hårt på kvällen som dom gjort på dagen i kurvorna. Fast då talar vi ju om helt andra kurvor.

Johan Tilander som kör en Ferrari 430 spider F1.

Eget företag Office management. Jobbar med kontorsmaskiner.

Varför åkte du med på just STACC? Kompis Jonny Johnsson tipsade.

Första året trevlig killar

Målet att hänga med till Finland

Fick ut av Gotland? Bättre förare, kompisskap, bra laganda, köra bana.

Första gången med STACC, nybörjare, några varv tidigare på Gotlandring men första året att köra bana, kommer fortsätta, Nere och pilota Ferrari för att bli bättre och kunna slå lite rekord nästa år.

Rädd för att krasch bilen? Nej aldrig, alla körde lugnt detta året. Kände sig aldrig orolig.