Range Rover P530
Loading...
Cars

Range Rover P530

– Att vara krasen med ratta bakom ratten
av
den 17 november 2022

Artikeln producerades ursprungligen 17 november 2022, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Range Rover P530

Att vara kräsen med rätta bakom ratten hör bara till förnamnet för beskrivningen av Range Rovers ägare. Nya Range Rover P530 kommer inte göra någon besviken!

Jag är redan medveten om att jag ska få köra en av världens mest bekväma bilar. Men att den blivit ännu bättre och mer bekväm känns nästan orimligt. Hur har dom lyckats med detta är verkligen en fråga som cirkulerar i mitt huvud på vägen för att hämta ut bilen.

Vad som skiljer den åt exteriört utöver de nya strålkastarna fram och ljusen bak är att dom bak är integrerade i designen mer än tidigare, och först syns tydligt när de tänds upp är en sak. En annan sak är ¨gälarna¨ i metall fram som sitter precis bakom framhjulen. De ger en sober look och tillför något till en annars ganska naken yta.

Väl inne i bilen förs tankarna till kungliga högheter. Inte för att baksätet de suttit i är det som för tankarna till dem, utan att man verkligen sitter som en kung. Du sitter högt upp i sätena fram med god sikt runt om och sätena har extremt god komfort. Mitt-armstödet väljer man själv om det ska vara nedfällt eller inte. Som en detalj är det små lysande dioder på fästena där man klickar i bältet. Men att någon klagar och säger att de inte sitter bra i nya Range Rover bör ses som en ren och skär lögn. 

Är du en person som avnjuter musik gör du det med glädje i nya Range Rovern, den är nämligen utrustad med högtalare i nackstöden för en fenomenal ljudbild. 

Vad som även utmärker nya Range Rovern är dess storlek. Den har blivit större än sin föregångare och vissa garage kommer troligen bli ett problem för några ägare. Men hur pass lättmanövrerad den är och har blivit tack vare ny teknik kommer förhoppningsvis förenkla det i de flesta situationer. Till exempel hjälper den även till genom att svänga med bakhjulen när det behövs. Dessa kan svänga hela 7,3 grader om så behövs. Nya Range Rovern är dessutom förvånansvärt tyst, ett brusteducerande system genom högtalarna hjälper till med detta. Tekniken fungerar så att högtalarna spelar upp ljud som neutraliserar det ljudet som hörs runt om. Utöver ovannämnda kungliga sittkomfort har man verkligen inte sparat på krutet när det kommer till fjädringen. Liknelsen med att man bokstavligen svävar fram får en helt nya innebörd. Något som blivit möjligt tack vare luftfjädring. 

Att köra runt mellan kvarteren på Östermalm får ses som bortkastad njutning då det inte är detta bilen är byggd för. Försök istället att finna en vacker plats i skogen med en solnedgång att avnjuta med en kopp kaffe. Gör det då i bakänden av bilen genom att öppna den tvådelade bakluckan där den nedre delen således fälls nedåt med kopphållare integrerat. Faller mörket och du vill avnjuta musik eller en läsa en bok finns det lampor och högtalare i den övre delen av bakluckan som fälls uppåt. 

Ett plus i kanten är hur lättöverskådligt allt är. Främst skälet för att förstå detta är förstås storleken och inget behöver trängas ihop, prylarna får helt enkelt plats. Det syns extra tydligt där fram där det faktiskt sitter reglage för klimatanläggningen samt för volymen för stereon intill skärmen, något som gör det enkelt och säkert att ändra inställningarna medan man kör och har blicken fäst på vägen. 

När det kommer till motorn finns nya Range Rovern i en uppsjö av varianter. Hela elva olika motorkombinationrer. Sex dieslar och fem bensinare där sju av dem är hybrisversioner. Den jag fick låna var “top off the line-versionen“ med hela 530 hästar och 750 Newtonmeter i vrid. Något som också framgår av tillägget i namnet som är P530. Det är den kraftfullaste versionen! 0 till 100 går på 4,6 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. 

Att bygga en bil för maximal bekvämlighet för den som sitter i eller kör har länge varit en paradgren för Range Rover men nu är den även ledande när det kommer till konsumtion och miljövänliga prestanda tack vare sina hybridversioner när det kommer till den här storleken. Nya Range Rover flyttar helt klart fram ribban och tankarna kring att stora lyxiga suvar inte alls måste vara miljöbovar. Nya Range Rover är det inte.

 

Min resa med denna milslukare gick till min födelseort på västkusten, nämligen Göteborg. Där tog jag en tur ner till Amerika-huset och upp på Ramundberget för att spana in Ola Sernekes nya skyskrapa Karlatornet. Med en höjd på 246 meter och 74 våningar blir det Nordens högsta byggnad. En mäktig syn och perfekt match till nya Range Rovern. Troligen en rätt vanligt förekommande bil bland dem som väljer att investera i en bostad i tornet. 

Resan hem från Göteborg gick som på räls. En mer bekväm tur hem till Stockholm har jag knappt upplevt där jag själv varit förare. Men även i baksätet som passagerare hade resan nog varit bland de bekvämaste. Nya Range Rover är byggd för att konsumerar mil som smågodis där förare och passagerare är riktiga godismonster. 

Range Rover P530

Grundpris1 747 900 kr
Motor4,4 liters, V8-motor, dubbelturbo. 530 hk, 750 Nm
Kraftöverföring8-växlad automatlåda, Fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på 4,6 sek
ToppfartElektroniskt begränsad till 250 km/h
Förbrukning och utsläpp (WLTP)11,9 liter/100 km, CO 275 g/km enligt tillverkaren
Tjänstevikt2 585 kg
GarantierNybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år
Webbwww.landrover.se