Porsche 911 Turbo
Loading...
Cars

Porsche 911 Turbo

– I turbofart till Depeche i Rom
av
den 3 september 2009

Artikeln producerades ursprungligen 3 september 2009, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Porsche 911 Turbo

Nu vet jag varför man väljer att köpa en Porsche! Det började med en inköpt biljett till Depeche Modes konsert i Rom och att jag vägrar flyga med RyanAir. Tiden där emellan och att jag snart satt med min kompis Benny i en röd Porsche 997 Turbo med nosen pekandes i sydlig riktning kändes väldigt kort. 

Porsche har ett gammalt koncept att bygga sina 911 modeller utifrån med svanshängd boxermotor. Detta ger bilen en speciell karaktär och uppförande på vägen, något som Porsche lyckats mästra ut i fingertopparna. Bilen jag har till mitt förfogande för en drömresa för många är en välutrustad, klarröd 997 Turbo med manuell växellåda. Med navigatorn inställd på Rom tar det inte lång tid förens Autobahn ligger utsträckt framför oss och vi kan notera toppfarter över 300 km/h. Visst är den inte liga stabil som många andra superbilar och man får hålla lite extra hårt i ratten då nosen har en tendens att bli ganska lätt i farter över 200 km/h. Men det går att köra otroligt fort i en Porsche Turbo och få hänger med! 

Eftersom vi är 2 personer och skall vara borta lite drygt en vecka och även min kamerautrustning skall med så är man rätt glad för dom två lotsassäterna där bak i bilen. Så det är inga problem att packa det man vill ha med på resan och även veta att ett par flak å några flaskor får plats på vägen hem över den Tyska gränsen.

Vi passerar Tyskland på dryga 5 timmar och tar in på ett väghotell. Dagen därpå väntar vackra, slingriga bergsvägar genom Österrike och Norra Italien innan dom raka fina autostrada sträckorna i Italien. Man kan lätt förstå varför det var här supersportbilarna började byggas. På dom slingriga bergsvägarna ligger Turbon som ett klistermärke på vägen och det är ljuvligt att höra boxer sexan gurgla sitt karaktäristiska ljud i bakvagnen, Porsche har ett mycket personligt ljud på sina bilar och man kan höra det på mils avstånd.

Väl nere i Rom var första gången jag började tvivla på om det var en sådan bra idé att ha med en så här fin bil till en sådan här stad. På vartannat gathörn stod någon och fyllde i en skadeanmälan för att ha kört på eller blivit påkörd av någon. Men jag tror tack vare att bilen var i självaste huvudlandet för just röda bilar gjorde att folk blev extra uppmärksamma på bilen och höll ett tryggt avstånd. Oavsett vart vi körde kände man att alla ögon föll på bilen. 

En fantastisk Depeche Mode konsert senare befann vi oss i kuststaden Viareggio där många av Yacht varven ligger, bland annat Benetti och Perini Navi. Staden tillhör den Italienska riviäran och dyra sportbilar är något man ser dagligen. På kvällen fick vi uppleva en annan sort av kö till ett inneställe och hur man kan bli nobbad på grund av utseende. Detta skedde dock inte vi entrén utan vid infarten till parkeringen, där stod en kostymkläd man och vinkade in eller nekade bilar att kom in. Vi blev givetvis invinkade och välkomnade med ett leende.

Eftersom vi befann oss i superbilarnas mecca var några fabriksbesök givetvis inbokade (kommer i kommande CS Hemma) däribland Lamborghini. Vi besöket parkerade vi lite nonchalant utanför huvudentrén och det var inte helt uppskattat av alla, en man i svart vaktkostym kom fram till oss och la kommentaren -Nice car, wrong color, wrong district innan han vad oss flytta Porschen.

Efter ett par härliga dagar på den Italienska västkusten var det dags att styra hemåt och norröver. Och vägen hem gick givetvis via Nürburgring som numera är den ring jag föredrar före en vigselring. Detta skulle bli min första tur på Nordslingan med en Porsche och detta hade jag längtat efter. När man är vid Nürburgring är det lätt att förstå varför Porsche är så otroligt överrepresenterat där. Om du skulle få slut på bromsbelägg så kan du näst intill gå in på snabbköpet och köpa en liter mjölk och ett par Porsche belägg för så vanligt förekommande är reservdelar till just Porsche. 

Det var första gången min kompis var där och jag borde reagerat på det andra lasset äggröra vid frukost. Vi han precis ett halvt varv på den ibland ganska otäcka Nordslingan med sina dolda krön och skarpa kurvor. När han sa att jag skulle ta det lite lugnare för annars skulle han spy så tog jag det inte på så stort allvar utan det var först när hans kinder såg ut som en ekorre som samlat nötter en hel dag som jag förstod att det var allvar. 2 sekunder senare hängde han över ett ankor-räcke och lät hela frukosten komma ut igen. Efter att jag lämnas av Benny vid Gröne Hölle så fick jag ett par sköna varv med Turbon och ett av dem rejsade jag mot en Nissan GTR (test kommer i CS Hemma under hösten). Fantastiskt kul och borde göras av alla som har möjlighet och borde vara obligatoriskt om man ägde en Porsche.

Efter denna fantastiska resa kan jag lätt konstatera att jag förstått varför man köper en Porsche 997 Turbo. Du åker med stil, du kan packa i den och i nödfall åka fyra. Du kan åka snabbare än de flesta bilar, du får kvalitet med högt andrahandsvärde, du klarar vinterväglag utan problem eftersom den är fyrhjulsdriven, och sist men absolut inte minst viktigt, på hela vår resa som hade väldigt höga snittfarter bitvis och förhållandevis tungt lastad bil så hade vi en snittförbrukning av bensin på 1.23 liter per mil! Det kan jag garantera att ingen konkurrent med ovan nämnda punkter klarar av. Jag har förstått!

Porsche 911 (997) Turbo

GrundprisFrån 1 499 911 kr
Motor3,6L  6-cylindrig boxermotor, 480 hk. Vridmoment 620 Nm
KraftöverföringManuell 6 växlad låda, Fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på  3,9 sek
Toppfart310  km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren11,6 liter/100 km enligt Porsche
Garantier2 års nybil-, 3 års lack-, 10 års rostgaranti, 2 års Porsche assistans
Webbwww.porsche.se
+Så komplett bil på alla punkter.
Du är inte ensam om en Porsche vid Nürburgring.