Mercedes AMG EQE 53
Loading...
Cars

Mercedes AMG EQE 53

– En elektrifierad raket för gatubruk
av
den 10 januari 2024

Mercedes AMG EQE 53

Jag har kört många AMG-bilar men det var längesen jag upplevde något sånt här som jag fick uppleva i AMG EQE 53!

Vid första anblicken ser AMG EQE 53 inte stå mycket ut för världen. Speciellt inte nu när så gott som hela Taxi Stockholms bilpark vekar bestå av Mercedes EQE. Men direkt när man kommer närmare AMG EQE 53 förstår man att det här inte handlar om någon taxi. Men exteriört är det fortfarande inte så mycket som avslöjar vad det verkligen handlar om för Mercedes. Det är dock några AMG emblem här och där och riktigt stora och snygga fälgar. Det är först när man sätter sig i AMG EQE 53 som man ser att det här är en AMG och inte en Taxi Stockholm. Bland annat står det AMG på rattens nederkant. Ratten är dessutom klädd i alcantara och vill du gå hela vägen vilket man såklart vill kan man beställa ratten i kolfiber. Det sitter även AMG-embelm i ryggstöden på sätena. Nu har jag visserligen inte kört en vanliga EQE men dock suttit i en Taxi Stockholm och kan ej påminna mig om att den såg såhär trevlig och sportig ut. EQE 53 AMG har rätt attityd helt enkelt. 

När du trycker på startknappen och startar Mercedes AMG EQE 53 händer inte så mycket, det är ju en elbil så allt tyst och lugnt, än så länge… Jag hade tagit med bilen till min vän Richard Göranssons racingbana Gälleråsen som ligger i Karlskoga. Resan dit gick dels på kvällen och det var lite regnigt så väldigt lugnt. Så min upplevelse var relativt oupplevd när jag rullade ut på racingbana från depån. Jag hade fått nöjet att köra själv på banan så jag var helt ensam när jag körde ut. Så gasen blev planterad i nedtryckt läge. Och herregud alltså, jag har som sagt kört nästan alla AMG-bilar och till och med provkört Formula 1 två gånger och det här var faktiskt något helt annat. Accelerationen ut från depån och in på banan var så brutal att jag faktiskt släppte upp gaspedalen en aning för att bergochdalbana effekten blev för kraftfull, och då för mig som förare. Det här har faktiskt aldrig hänt mig tidigare. Till saken hör att jag inte gillar att åka just bergochdalbanor just för att jag känner att jag saknar kontrollen. Det gör man som förare i Mercedes AMG EQE 53 och då blir den naturliga reaktionen att man slipper upp gaspedalen. 

När startrakan övergick i första svängen som går till höger kändes det som en lättnad för att var tvungen att bromsa. Och bromsarna är tilltagna på AMG EQE 53 som dom brukar vara på alla AMG bilar. Man vet att det behövs bra bromsar för att få stopp på en bil med så mycket kraft som AMG bilarna har. Bergochdalbaneffekten övergick till en kontrollerad känsla av att miska farten så kurvan kan tas utan konstigheter. Men visst ska jag villigt erkänna att jag fick bromsa ordentligt och hårt efrersom jag fått upp mer fart är jag skulle fått med en bensinbil. En stor skillnad är också att man påverkas av motorljudet och agerar utifrån det man hör vilket saknas helt i EQE 53 AMG. Man kan visserligen slå på ett artificiellt ljud men det känns inte som det går att jämföra med en riktig V8 som hade suttit i annars. Men jag var lite beredd på att kurvan skulle komma och avsaknaden av min akustiska referens och bromsade mer och hårdare än normalt. Så kurvan kunde tas kontrollerat utan besvär.

Varvet gick väldigt snabbt men kontrollerat. Tack vare accelerationen i låga hastigheter gör AMG EQE 53 jobbigt ypperligt bra. Det var först när jag skulle ta hela start- och målrakan jag upplevde det man kan uppleva med elbilar som skiljer dem mot bensinbilar. Nog för att en bilbil är vrålsnabb och har en enorma acceleration från stillastående men här slutar det och bensinbilen tar över. I bensinbilen handlar det om att bygga upp moment, så har kraften väl byggts upp och motorn börjar jobba för fullt kommer det hända och då händer det verkligen. Och kombinationen av ljudet från ett motor som jobbar för fullt med kraften är något speciellt. Jag förstår att detta är en generationsfråga som kommer försvinna när dom som växer upp nu och är vana vid elbilar kommer vara rätt negativt inställda till sånna här upplevelser och istället känna att det är mer störande än roande. Men än så länge produceras det fortfarande fossilbilar och då kan man med gott samvete fortfarande roas av dem. 

Men tillbaka till AMG EQE 53! AMG EQE 53 är försedd med 625 elektrifierade hästar. 0-100 avklaras på hissnande 3,5 sekunder. Toppfarten är låst till 240 km/h. Om batteriet är full laddat och du inte kör som en biltjuv eller på bana som jag gjorde ska du komma 526 kilometer, enligt WLTP-test. När jag kom till banan var batteriet fulladdat och det tog bara några varv hade det gått ner avsevärt mycket mer än om jag kört landsväg. Och ska man bara bruka bilen till vardags är det här en otroligt bekväm bil. Man åker och kör AMG EQE 53 otroligt bekvämt. Som passagerare fram har man en helt egen skärm som ingår i den stora skärmen som kallas “hyperscreen”. Här kan dom flesta funktionerna som en passagerare kan ha nytta av styras. På rattens nederhalva, klockan 22 minuter över och 22 minutera i, finns två reglage där man kan ställa in ett antal funktioner så som det artificiella motorljudet, dämparna, antisladd och ett AMG-läge. På det reglaget som sitter tillhöger om mitten på rattens nedsidan kan man ställa in körprogram, Slippery”, “Comfort”, “Sport”, “Sport+” och “Individual finns att välja mellan. 

Som jag skrev innan saknar jag ljudet av en V8-motor på full effekt men med tiden och generationsskiften kommer det säkert försvinna. Så Mercedes AMG EQE 53 är helt klart vägen jag skulle välja att gå om jag tvingades byta från fossilbilar idag. Då kan jag känna att bilkörning kommer fortsätta vara roligt. 

Mercedes AMG EQE 53

Pris1 295 000 kronor
MotorEl 625 hk
Batteristorlek100 kWh
Laddningstid (0-100%)9 timmar 45 minuter
Acceleration 0–100 km/h3,5 sekunder
Toppfart240 km/h
Vikt2 525 kg
Mått (längd/bredd/höjd)4 946/1 906/1 492 mm
Webbwww.mercedes-benz.se


: