Maserati Granturismo S
Loading...
Cars

Maserati Granturismo S

– Maseratis väg framåt!
av
den 29 november 2008

Artikeln producerades ursprungligen 29 november 2008, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Maserati Granturismo S

För att få upp bilen till gatuplanet så måste den köras upp via en ramp från källaren. Denna ramp är specialdesignad för Autoropa och klarar t.o.m. av en Maserati MC12. Detta demonstrerades med millimeterprecision vid invigningen av lokalerna.

Det är en solig höstdag som jag anländer till Autoropas ljusa lokaler på Narvavägen i Stockholm. Utställningshallen är fylld av bilar som måste flyttas för att få ut Granturismo S, som jag idag skall få glädjen att köra. De bilar som Gustav från Autoropa måste skyffla runt är ett antal Maserati Quattroporte och ett par vanliga Granturismo. När Gustav startar dessa så njuter man givetvis av ljudet, det sjunger Italien från piporna. Autoropas lokaler är uppdelade i ett gatuplan och en källare där alla bilar skall få rum. Den Granturismo S som jag skall köra står längst in i källaren och när Gustav startar denna så är det som en drake vaknar till liv i sin grotta. Ljudet är totalt annorlunda jämfört med de andra bilarna – ett mycket vassare och aggressivare ljud som signalerar sport! 

Väl uppe med ”min” Granturismo S och ute på gatan så känner jag att fjärilarna börja fladdra i magen. Den är så vacker och så het, på gränsen till vulgär med sitt stora gap till grill. Personligen gillar jag fronten mer än akterpartiet. Fronten är så otroligt uppseendeväckande, näst intill reptilliknande med sina smala lyktor och breda ”käft”. Men bakänden är inte alls är lika brutal och det känns lite som om det hade varit två olika designers inblandade. Interiören är av högsta klass och man kan välja mellan en uppsjö färgkombinationer på läder och alcantara.

Gustav ger mig en snabblektion i dom viktigaste reglagen och hur växellådan fungerar med sina paddlar. Jag lyssnar noga trots att det inte är första gången jag kör en bil med med ett sådant växlingssystem. Men bättre att köra en repetition så inget oförutsett händer.

Så rullar jag iväg över Östermalm och känner mig mycket välplacerad i den miljön. Det är ju inte direkt ett ovanligt märke att se parkerat längs gatorna i denna stadsdel, men S-versionen hör dock till ovanligheterna. Stadskörning är inget problem för denna bil och man lägger med fördel i helautomat-läget med den mjukare typen av växlingar. Detta ger en smidig och lugn körning.

Jag har valt att köra en favoritsträcka för att kunna känna ordentligt vad denna bil går för. Sträckan börjar med motorväg där man snabbt inser potentialen hos denna bil. Man ligger konstant i ytterfilen och passerar alla andra bilar som om dom vore stillastående. Motorljudet är fantastiskt och den högvarviga V8:an på 4,7 liter och 440 hästkrafter vrålar så gott. Draken från grottan gör sig hela tiden påmind. Helt klart bland det bästa jag hört! 

Efter motorvägen kommer ett vägparti med långa mjuka kurvor. Det är inte första gången jag kör denna sträcka så jag kan den ganska bra och känner kurvorna. När jag är på väg in i en lång svepande högerböj känner jag plötsligt hur något känns väldigt fel och att jag är på väg att tappa kontrollen över bilen. Jag måste verkligen anstränga mig för att hålla bilen på vägen, för jag har kommit in i kurvan med bra mycket högre fart än vad jag är van vid. När jag tittar på mätaren står den på dryga 30 km/h över vad jag normalt brukar ta denna kurva i. Då är mina referens bilar snabba bilar, typ Audi R8, BMW M3 etc. Men vad som förbryllar mig med Granturismon är att jag inte uppfattat farten innan kurvan. Det enda jag hört är motorn, inget däckbuller, inget vindbrus. Jag är helt förstummad och konstaterar att denna bil har en av de mest aerodynamiska karosser och kompetenta chassin jag någonsin upplevt. I hastigheter långt över det tillåtna kan du föra ett samtal i näst intill viskande ton utan problem att höra vad den andre säger. Fantastiskt!

Efter ett par färjor och en lunch i Vaxholm så ger jag mig in på en välkänd vägsträcka med tajta slingriga S-kurvor och dolda krön. Denna typ av väg är absolut inget problem för Granturismon, den styr direkt och reagerar sportigt. Precis så där skönt så att du får lite lätt svettiga handflator. Jag väljer nu att köra på fullt sportläge och växlingarna sköts med paddlarna bakom ratten. Varje gång man växlar upp ger bilen ifrån sig en skön mellangas som får hela kroppen att pirra av välbehag.

Efter ett par vändor på den kurviga vägen är det dags att röra sig in mot stan igen. Och ute på motorvägen så inser man att denna italienare från Modena fullkomligt mumsar i sig vägen som om det vore smågodis. Att ha en Granturismo som vardagskärra i Tyskland, där man kan låta den sträcka ut ordentligt på autobahn, skulle vara ett rent nöje. Inne i stan så får man nöja sig med avundsjuka blickar, för det är en bil som får alla att titta två gånger, oavsett om det är killar eller tjejer. Ingen kan förbli opåverkad av skönheten och ljudet hos en Maserati Granturismo S! 

Maserati GranTurismo S

GrundprisIngen uppgift
Motor4.7 liters V8, 440 hk. Vridmoment 490 Nm
Kraftöverföring6-växlad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration0-100 på 4.9 sek
Toppfart295 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren16.1 l/100 km
GarantierTvå års nybilsgaranti utan milbegränsning
Webbwww.autoropa.se
+Fronten och ljudet och den totala saknaden av däck- och vindbuller
Baken,Törstig