Ford Ranger Raptor
Loading...
Cars

Ford Ranger Raptor

– En bra pickup blev precis tuffare
av
den 10 januari 2024

Ford Ranger Raptor

Vill man köra pickis men ändå sticka ut och inte känna sig som en byggarbetare som kör sitt tjänstefordon ska man ta en närmare titt på Ford Ranger Raptor!

Det finns visserligen en storebror som heter F150 Raptor men den passar helt klart bättre i Staterna där den är byggd för än här hemma i Sverige. Här är den aningens för stor för våra utrymmen i stan, i Norrland är det en helt annan sak såklart. Som hjärta i Ford Ranger Raptor finner vi en dubbelturbo matad V6-motor på 3 liter. Effekten ligger på 288 hästar. För att stabilare ekipaget sitter det dämpare från märket FOX på vilket gör åkturen i “Baja” körläget riktigt trevligt. 

Jag har ägt flera pickuper, främst Volkswagen Amarok som jag hade hela fyra ex av, två av dem var med V6-motorn. Sen avslutade jag min pickuptid med en Merceds X-Klass, Så man kan säga att jag vet hur det är att köra europeisk pickup, Varför jag började köra pickup från början var för ett jag på ett enkelt sätt kunde fotografera andra bilar i fart sittandes på flaket. Nu har jag bytt till en Jeep som man kan göra om till cabriolet på sommaren men det är en helt annan historia eftersom vi ska fokusera på Ford Ranger Raptor nu.

Pickuper är ju kända för att dricka relativt mycket soppa jämfört med andra “normal” bilar. För att ändå vara så skonsamma mot miljön som möjligt har Ford gjort så att Ranger Raptor kan gå ned på 2WD, tvåhjulsdrift istället för 4WD, fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdrift är självklart en stor fördel vid svåra vägförhållanden och tung last. men när det råder normala förhållanden och utan last är det bara en nackdel miljömässigt och avsevärt mycket skonsammare med tvåhjulsdrift. 

En sak som fått sig en välbehövlig uppdatering och med nya Ford Ranger Raptor är interiören. Nu kännas den modern och snygg jämfört med förra generationen som kändes till åren. En stor snygg skärm i mitten av konsolen fram fyller det mesta man behöver ha koll på. På versionen jag lånade hade svart inredning med röda accent markeringar runt många av delarna i interiören. Snyggt och sobert på ett sportigt vis. I rattens nederkant och i ryggstöden sitter Raptor loggan så man inte glömmer vilken bil man kör och sitter i. Skämt åsido känns inredningen uppdaterad och modern. Självklart har bilen Apple CarPlay och helt okej ljud dessutom. 

 

Hur är den då att köra? Utmärkt skulle jag vilja påstå som van pickup chaufför. Du har bra uppfattning om det som är runt om bilen och när du inte kan se tack vare hjälpen kamerorna runt om bilen. Fyra stycken för att vara exakt, en där framme, en på vardera backspegel och en där bak. Nu hann inte jag utsätta Ford Ranger Raptor för någon avancerad terräng men jag har hör mig för av kollegor som har och den sköter sig ypperligt även när vägen består av lera och stanna istället för asfalt. Detta beror på att bilen utrustats med ett avancerat fyhjulssystem som inkluderar en elektroniskt styrd differentialspärr. Den elektroniskt styrda differentialspärren kan låsa den främre och bakre differentialen. För att verkligen kunna välja det körprogrammet som underlaget kräver finns hela sju körlägen att välja mellan. Dessutom är Ford Ranger Raptor utrustad med underedesskydd. Det främre är gjort i 2,3 millimeter tjockt höghållfast stål vilket är dubbelt så stort som på den vanliga Rangerna utan tillägget Raptor i samma generation. Så Ranger Raptor kommer klara av mycket, den saken är klar. 

Sen kommer vi till den tråkiga biten med Ford Ranger Raptor och det är ekonomin. Nypris ligger på hela 679 900 kronor. Men då får du också lägga på en fordonsskatt på hela 30 790 kronor per år. Så är du hantverkare eller ska använda Ranger Raptor i tjänsten blir det dyrt. Att den sen inte kan lasta mer än 2 500 kilo på släp eller lasta 545 kilo på flaket är ingen höjdare. 

Så kan du leva med er dyr ekonomi och dåliga lastmöjligheter är däremot Ford Ranger Raptor helt klart en pickup du ska kika närmare på för du kommer garanterat gilla den!

Ford Ranger Raptor

Pris679 900 kronor
MotorV6 3,0 L bi-turbo, 288 hk/ 491 Nm
TransmissionAut. 10-växlar, 2- eller 4-hjulsdrift
LastutrymmeLängd: 1 544 mm, bredd: 1 584 mm, djup: 529 mm
Max lastvikt/dragvikt545 kg/ 2 500 kg
Webbwww.ford.se