eCarExpo Stockholm 2024
Loading...
Cars

eCarExpo Stockholm 2024

– Elbilarnas mässa
av
den 8 februari 2024

eCarExpo Stockholm 2024

Nu har verkligen elbilmässan eCarExpo fått fotfäste! I år, 2024 är det åttonde året mässan hålls. Utöver Stockholm och Göteborg där mässan hållits i åtta år hölls även mässan i Köpenhamn sedan 2023 för tredje året i rad samt första året i Tallinn. 2024 flytta även mässan in i Oslo för första året och 2025 blir mässan dessutom Helsingfors. Så att säga att eCarExpo är en succé som bara växer och växer är ingen lögn eller överdrift! Här följer de höjdpunkter jag kände var värda att få lite extra ljus på mässan i Stockholm som hölls den 2-4 februari 2024.

Audi Q8 e-tron Dakar edition – En Q8 för sanden

För att fira sin seger i det anrika Dakarrallyt valde Audi att bygga en specialversion av Q8 e-tron med tillägget Dakar edition. Den premiärvisades på eCarExpo i Stockholm. Årets otroligt tuffa Dakarrally vanns av Audi med spanjoren Spanjorerna Carlos Sainz/Lucas Cruz. Dom gick i mål efter 790 mil hela en timma och 20 minuter före tvåan. Även den svenska duon Mattias Ekström och Emil Bergkvist gick i mål i en Audi. Det är första gången en elbil vinner det stenhårda ökenrallyt. 

BMW – i är el på BMW-språk

BMW visade bland annat upp iX2, på bild till höger. Men man hade dessutom tagit med helt nya i5 Touring men den fick man inte ta bild på utan visades i en del man hängt upp tyggväggar så bilen skulle kunna fortsätta vara hemlig tills den officiella internationella presentation som inte bör vara långt bort. Som faktiskt är nu. Jag lovar återkomma med full rapport om i5 Touring.

Cadillac Lyriq – En elektrifierad amerikan. 

I Cadillacs monter hittade vi deras nya helt eldrivan modell Lyriq. En stor fyrhjulsdriven familje-SUV med en räckvidd på 530 km. I vanlig ordning är det komfort som som är ledordet när det kommer till Cadillac. Men även prestanda, för vad sägs om 0-100 på 5,3 sekunder! Jag återkommer med en mer ingående artikel när jag provkört Lyriq vilket jag hoppas ska kunna ske om en inte allt för lång framtid. 

Cupra Tavascan –  En spanska fläktande elektrisk vind

När det kommer till Cupra har det alltid varit lite mer fläktande vind än med systermärket Seat som det härstammar från. Cupra visade upp nya modellen Tavascan som är märkets första eldrivan SUV i coupéformat. Den går att fås antingen med bak- eller fyrhjulsdrift. Med rätt förutsättningar ska Tavanscan gå att ladda från 0 till 100 km på bara 7 min!

Electric Ferrari 330 GT 1964 (Caresto) – En elektrifierad Italiensk dröm.

En del skulle nog önska livet ur andra om man gör såhär med en så klassisk Ferrari som 330 GT från 1964. Att riva ut original V12-motorn och ersätta den med en elmotor från en Tesla P100D gör man kanske inte ostraffat enligt vissa. Nu är har iallafall Svenska Caresto gjort detta och man har låtit bilen ha samma prestanda som den hade med sin v12-motor vilket var 400 hästkrafter. Räckvidd med elmotor ligger på 400 km. Snygg är den iallafall vilket nog ingen kan säga emot!

Hyundai Ioniq 5 N – En buselbil från Hyundai

Hyundai visade upp flera elbilar men mest uppmärksamhet fick deras busiga  bil, Ioniq 5 N som dessutom hade Sverigepremiär på eCarExpo. En bil i Golf-fomat med god prestanda. Ioniq 5 N har redan tilldelas “Car of the Year 2023” av TopGear.com. Med två elmotorer, en bak och en fram, blir den gemensamma effekten hissnande 650 hästkrafter (med N Grin Boost). Jag lovar återkomma med full rapport om den här lille elbusbilen från Koreanska Hyundai!  

Lotus Eletre – En elsportbil i SUV-format

Med en total kraft på galna 905 hästkrafter tar dig från stillastående till 100 på blotta 2,95 sekunder med Lotus Eletre. Och det är snabbt kan jag säga, hypersnabb till och med! Så snabbt så det till och med gör Lotus Eletre till världen snabbaste tvåmotoriga SUV. Med rätt förutsättningar ska du kunna ladda från 0 till 400 km på bara 20 minuter. Total räckvidd 600 km. Att lotus kommit tillbaka råder det ingen tvekan om och Eletre är verkligen något man får upp ögonen för, både utseende- och prestandamässigt! 

MG Cyberster – Ett anrikt britiskt bilmärke! 

Det klassiska bilmärket MG som ursprungligen kommer från England är ny Kina-ägt. På mässan överraskade MG med en liten supertuff sportbil med dörrar man öppnar uppåt som på en gammal Lamborghini till exempel. Modellen heter Cyberster. Jag ser verkligen fram emot att få provköra Cyberster då jag är uppfödd med MG då det stod min far nära och han hade flera MG-bilar när jag var liten och växte upp. 

Nissan Formula E – som F1 fast på el!

Nissan visade självklart upp massa elbilar men den som helt klart tog uppmärksamheten var deras Formula E. Nog för att F1 kanske är det man först tänker på när det kommer till hypersnabb bilracing. Men självklart är Formula E något som kommer stort och väntas ta mycket fokus från F1. Nissan visade upp deras Formula E bil på eCarExpo och jag har ju faktiskt provkört F1 och till och med två gånger! Men jösses vad sugen jag är på att provköra Formula E! Vi får se om det kommer hända.

GWM och ORA – Ännu ett nytt Kinesiskt elbilsmärke. 

Mängden Kinesiska elbilsmärken som dyker upp verkar aldrig minska. Nu har ännu ett nytt hittat hit och det är ORA. ORA kommer från grunden från GWM, Great Wall Motor och grundades redan 1984. Med gullig design och rosa ballonger kommer man garanterat locka många köpare. På mässan hade man två modeller utställda, GWM WEY 05 och ORA.

Polestar 4 – En ny liten eldriven SUV från Polestar

Polestar 4 som är det senste Polestar har att visa och var givetvis med på eCarExpo. Det mest anmärkningsvärda på Polestar 4 är nog att den helt saknar bakruta och istället har en HD-kamera som filmar bakåt. Jag lovar ett berätta hur jag upplever detta så snart jag provkört bilen.

Rivian R1T – En eldriven pickis

Amerikanska Rivian har det snackats om ett tag nu och jag har sett bilder på deras pickup en länge tid. Nu är den här och visades självklart på eCarExpo. Rivian R1T är en “fullsize” pickup och dess främsta konkurrent är Ford F150 Lightning som ni kan läsa mitt test av tidigare här på CarsCollection.se. Den andra främsta konkurrenten till Rivian, fast på den Amerikanska marknaden, är Tesla Cybertruck. Men som det ser ut nu kommer nog inte Cybertruck bli laglig och tillåten att köra här i Sverige. Det kommer däremot Rivian bli. Så låt mig återkomma med en rapport när jag fått provköra Rivian. 

Skoda Enyaq Coupé – En snygg eldriven SUV-coupé

Skoda visade bland annat upp deras snygga SUV-coupé, Enyaq Coupé. Enyaq är inte någon ny modell men jag har inte provkört den än och ska självklart göra. Så låt mig återkomma med en rapport när det är gjort och eftersom Enyaq Coupé dessutom är en färgglad och snygg SUV-coupé väljer jag självklart den.

Smart #1 och #3 – Smart är på gång igen!

Det har varit tyst om Smart ett tag nu. Men på mässan passade dom på ett visa upp två helt nya modeller. #1 och #3, Dom är mycket större än den ursprungliga Smart bilen som fanns i mitten av nittiotalet. Då var den extremt liten och gullig medan man nu byggt en mer normal bil, fortfarande liten och smidig för stadstrafik. Smart #1 är en liten SUV med en räckvidd på 440 km. Beroende på förutsättningar kan man ladda från 10% till 80% på 30 min. Smart #3 är en SUV-coupé och har ungefär samma prestanda men går något längre och 455 km på en laddning. Som jag skrivit under många andra av mässans bilar återkommer jag med en rapport när Smart-bilarna är provkörda. 

Tesla – Alltid på gång!

Tesla 3 är den senaste Teslan som fick en “facelift”, större uppdatering i November och fanns självklart på mässan. Sen har det gjorts en rad uppdateringar på befintliga modeller och Telsla är självklart ett otroligt viktigt märke när det kommer till elbilar. Att det skulle stått en Cybertruck hade varit en dröm men eftersom den troligen inte kommer bli tillåten att köra i Sverige stod där istället en miniatyr Cybertruck avsedd för barn. Den är självklart tillåten att köra och kommer troligen vara till stor nöje för de barn som har glädjen att få en. Jag planerar en USA resa framöver men att få möjlighet att testa en Cybertruck när jag ändå är där är tydligen helt omöjligt. Med en förbeställning från privatkunder och företag på 2 000 000 Cybertrucks. Men Teslas förmåga att producera 250 000 Cybertrucks om året gör att inga Cybertrucks kan tas ut för att lånas ut till pressen. Dom man sett i till exempel Top Gear etc. är tidiga kundbilar.

Volkswagen ID.2all – En Folka för alla!

Att Volkswagen byggt bilar som passar all är inget nytt. Bubblan är fortfarande bland väldens mest sålda bilar. På mässan visade Volkswagen upp ID.2all. Ett lilla syskon till ID.3 och ID.4. Namnet ID.2all kommer inte vara så när modellen väl släpps. Då kommer det givetvis bara vara ID.2. Som viss av er som följer mig på Instagram kanske så att jag gjorde en grej på ID.2 GTI Concept och när Volkswagen visade den på Volkswagen showroom i Stockholm i början av December 2023. Utöver ID.2all visade Volkswagen även up en lite längre version a ID.Buzz som har plats för upp till sju personer. 

XPENG G9 – En sportig men lyxig el-SUV

På ett sportigt men lyxigt vis försöker XPENG sticka ut bland den uppsjö av Kinesiska märken av framförallt elbilar som dykt upp. Med modellen G9 säger XPENG att man ska komma upp till 570 km på en full laddning. 0-100 km/h ska avverkas på blotta 3,9 sekunder vilket är hisnande fort för en så stor SUV! Med rätt förutsättningar sak du med bara 5 minuters laddning kunna komma 100 km räckvidd. På Mässan visade XPENG upp flera modeller. På den G9 som fanns hade företaget RindAb försett med en extraljusramp från Vision X som jag kan go i godo för ger ordentligt med ljus under vårt mörka halvår här i Sverige. 

ZEEKR 001 – Ännu ett kinesiskt elbilsföretag.

Som jag redan nämnt översvämmar nästan bilbranchen just nu av Kinesiska elbilsmärken. ZEEKR är ännu ett och dom närvarade självklart på eCarExpo. Med sig på mässan hade dom två modeller, ZEEKR 001 och X. Den förstnämnda en såkallad “shooting break”, en sedan kupé. Medan X är en liten SUV. Jag återkommer givetvis när provkörning av ZEEKR 001 och X är gjorda.