Cadillac CTS
Loading...
Cars

Cadillac CTS

– En tysk amerikan!
av
den 9 september 2008

Artikeln producerades ursprungligen 9 september 2008, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Cadillac CTS

Om du har tittat på bilar i mellanklassen så som Audi A4, Mercedes C klass och BMW 3 serien så är Cadillac CTS kanske en bil för dig. Har du dessutom inget problem med att synas när du är ute och åker på stan så är absolut CTS:n en bil du skall ta dig en närmare titt på. För det är inte svårt att förstå att den som valt att köpa en Cadillac CTS inte vill bli osedd. Formspråket talar ett tydligt språk om att du har valt din egna väg i livet och ej vill bli hopbuntad med medelmåttan. Den maffiga grillen den breda ändan och dom likt ett stealth plan kantiga formerna går bara inte att missa på gatan. Redan förra modellen av CTS var i ögon fallande och nu har man brett på ännu mer på designen. Det är dock inte alla som gillar det och jag tror en sorts av hatkärlek finns kring detta sätt att formge en bil. Kanske för att den snabbt kommer bli omodern eftersom den är så extrem just nu eller så ligger den så långt före så den kommer klara sig längre än andra mer sparsamt formgivna bilar. Jag hörde en känd racingförare vid namn Thed Björk uttala sig på följande vis om formgivningen. Någon måste ha förlorat ett vad på en firmafest hos Cadillac för att denna bils form skulle ha kommit till. Kanske i hårdaste laget enligt mig, för personligen gillar jag den tuffa uppsynen och i mina ögon ganska coola stilen på CTS:n. Men smaken är ju som baken som det heter. 

Varje gång jag skall köra en Amerikansk bil så har jag alltid med mig i bakhuvudet att, okej, den ser tuff ut utvändigt men kommer se ut och kännas som skit invändigt och endast ha en massa plastkrom i överdrift som interiördetaljer. Cadillac CTS får mig dock att ändra en aning på denna uppfattning. För en gångs skull känns interiören rätt okej för att vara en bil från Staterna, visst är det en del detaljer i plast krom men mycket mer sparsmakat än det brukar vara. Men nej det är inte Audi, BMW, Mercedes feeling på interiören men inte så långt ifrån som det är på andra jänkarbilar. Förr om åren så måste ju dom tyska interiörs ingenjörerna på tidigare nämnda märken garvat varje gång Amerikanerna skulle försöka göra något i samma klass. Men Cadillac CTS lyckas faktiskt krympa detta avstånd en aning. Även inne i kupén har man arbetat med linjer som går mot strömen och hur det normalt brukar se ut. Mittkonsolen har en snygg form som innehåller en display högst upp som när den är nere bara visar det mest nödvändiga så som AC, radio etc. Trycker du på en knapp hissas hela displayen upp och du får tillgång till navigator och en rad andra funktioner. Du manuvrerar lätt alla funktioner via den tryckkänsliga skärmen. En sak som skiljer denna Navigator samt ljudsystem är att du kan få som tillval en 40 gigabites hårdisk där du lagrar alla kartor, musik etc. Allt kan laddas in via en USB kontakt och du kan även ansluta din iPod till denna och få tillgång till din musik. Uppdateringar av systemet sköts sen via DVD skivor. Mycket praktiskt! Ljudsystemet är dock något som vanligtvis är mycket bra i bilarna från andra sidan atlanten och Cadillacen är inget undntag. Givetvis kan du få bilen med keylessgo. Och det är nog ingen som kan klaga på utrustiningspaketen som finns att välja bland. Stolarna är bekväma men jag kanske hade önskat mig en aningen mer sidostöd. Men i och med alla inställningsmöjligheter som på vårt testex sköttes via el hittar du lätt en mycket bekväm körställning. Även baksätet är bra i sin klass. 

När du vrider om tändningen och motorn startar så är det med ett beskedligt väsande. V6:an på 3.6 liter och 263 hästar räcker ganska långt, tillräckligt för omkörningar och effektiv körning. Och med en snitt förbrukning på … så kan man faktiskt köra den hyfsat snålt om man vill. En annan sak som brukar spegla Amerikanska bilar är att styrningen och väghållnings känslan försvinner helt ner i en alldeles för svampig fjädring samt styrservo. Detta är också avsevärt mycket bättre på CTS:n och det finna faktiskt en hel del körglädje kvar i känslan. Lagom hårda dämpare och en ganska direkt styrning ger trevliga vägegenskaper. Vad som är nytt för denna generations CTS och en uppenbar vink till att man vill plocka marknadsandelar från Audi och andra marken är att du kan få den med fyrhjulsdrift. Vårt test ex var dock bakhjulsdriven. Sammantaget är Cadillac CTS en trevlig bekantskap och om man vill synas och inte köra en bil somma alla andra har så är detta ett mycket bra alternativ. Personligen väntar jag nog tills CTS-V modellen släpps. Då blir det riktigt intressant, det var inte länge sen Cadillac plockade ett varv rekord på tiden 7.59:32 på Nordslingan med nya CTS-V:n!

Cadillac CTS

GrundprisFrån 434 700 kr
Motor3.6 liters V6, 304 hk
Kraftöverföring6-växlad automat, bakhjulsdrift
Acceleration0-100 på 6.3 sek
Toppfart249 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkarenInga uppgifter
GarantierInga uppgifter
Webbwww.cadillaceurope.com
+Formspråket!, Bra komfort, 40 gig hårdisk
Fortfarande inte samma känsla som tyskarna