Christian von Koenigsegg & Koenigsegg Gemera
Loading...
Cars

Christian von Koenigsegg & Koenigsegg Gemera

– Från klarhet till klarhet
av
den 23 maj 2020

Artikeln producerades ursprungligen 23 maj 2020, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Christian von Koenigsegg & Koenigsegg Gemera

Ett familjeföretag som gått genom eld och motgångar men nu skiner starkare än många andra stjärnor på bilindustrins himmel.

I mer än femton år har jag varit bekant med familjeföretaget från Ängelholm som förra året firade tjugofemårs jubileum. Antalet besök, provkörningar och fotograferingar på fabriken har jag tappat räkningen på men jag slutar aldrig att imponeras av det dom gör.

Koenigsegg är i god form!

Att bygga upp ett varumärke från grunden och ta det så högt som Christian och hans familj gjort är få för unnat och för dem flesta bara en dröm. Christian tog sin dröm och gjorde verklighet av den, en dröm om att bygga en egen hypersportbil som skulle bli mer exklusiv, starkare och snabbare än allt annat folk tidigare sett!

– Koenigsegg är i god form! Vi har tillverkat ungefär hälften av Regera-programmet och om ett knappt år startar vi Jesko-tillverkningen. Nu har vi även precis presenterat två nya modeller, Gemera och Jesko Absolut.

Den stora nyheten är Gemera som är en fyrsitsig modell som går under beteckningen “Mega-GT”. En bil avsedd för fyra vuxna personer där även dom i baksätet ska kunna ha gott om utrymme och underhållas med en stor skärm. Självkörande funktioner och andra bekvämligheter kommer även finnas samtidigt som den är tillräckligt snabb för att ge alla Hypercars eller Megacars för två personer en rejäl match. Bilen har tagits emot med stående ovationer från både kunder, återförsäljare och media och man har redan fått in ett stort antal beställningar.

Namnet Gemera syftar kort och gott på svenska “ge” och “mera, den ska helt enkelt ge mer. En av dom stora inovationerna i Gemera är motorn. En typ av motor Christian och företaget jobbat med att utveckla under 20 år nu. Den stora nyheten är så kallad “freevalve” teknik, fria ventiler. Jag minns väl ett av mina tidiga besök på fabriken där Christian visade mig ett speciellt rum där experiment av freevalve-teknik pågick. Christian har höga förhoppningar om att freevalve verkligen är en teknik som ligger i tiden då den möjliggjort C02-neutralitet, minskar emissioner och kan utnyttja befintlig infrastruktur i form av tankstationer.

Motorn i nya Gemera har fått det gulliga smeknamnet vi ”Tiny Friendly Giant”, just på grund av sin styrka men milda avtryck på miljön. Gemera ska byggas i totalt 300 exemplar med start 2022 i helt nya lokaler på 10.000 kvadratmeter som ska anläggas intill nuvarande lokaler.

Den andra modellen som presenterades är Jesko Absolut och är i sig inte helt ny modell men ej visad i fysisk form. Modellen Jesko hade premiär på förra årets bilsalong i Genève och kommer i två versioner, en mer banorienterade och höghastighetsversionen som är Jesko Absolut. Det är upp till kunden att välja mellan den mer banorienterade versionen och höghastighetsversionen. Det kommer blir spännande att se hur fördelningen mellan de två blir. På frågan huruvida någon kund på egen hand kommer att testa topphastigheten Jesko Absolut ska kunna erbjuda kan Christian inte svara på. Men när dom slog världsrekordet för serieproducerade bilar 2017 (447 km/h) var det en kund som lånade ut sin bil för rekordförsöket, men där fabrikens dåvarande testförare Niklas Lilja utförde uppdraget. Det pågår ständigt en kapplöpning om att vara starkast och snabbast.

Koenigsegg innehar fortfarande fartrekordet för serieproducerade och gatgodkända bilmodeller

Ett märke som försökt sätta Koenigsegg på plats är Bugatti som förra året lyckades komma upp och över den magiska gränsen 300 miles per hour. Christian är dock tydligen med att påpeka att det fortfarande är Koenigsegg som innehar rekordet för serieproducerade och gatgodkända bilmodeller. Den bil Bugatti körde med var en specialutrustad testprototyp, där Bugatti själva gått ut och sagt att kundbilarna inte kommer vara lika snabba. Bugatti har även sagt att de inte kommer fortsätta med fartrekord och det stämmer säkert, då hastigheterna har blivit så höga och verklighetsfrånkopplade att det mest är hypotetiskt intressant, mer än att det fyller någon som helst funktion. Där är Christian helt överens med dem.

Om man då ser till sportbilars funktion och teknik i framtiden jämför Christian med hur hästar gått från att vara ett transportmedel till ett nöjesredskap, det här kommer även hända med sportbilar. När vanliga bilar försvinner och ersätts av självkörande ”poddar” som man delar på i olika former, så kommer sportbilen kvarstå som ett nöjesredskap som man kör, kanske på allmän väg, men kanske också bara på racebanor. Hela bilbranschen är inne i sin största reformering sedan den startade för ca 130 år sedan säger Christian.

Det börjar bli tydligt att de stora spelarna som dominerat de senaste 50 åren eller så – inte längre har kvar sina fördelar. De har svårt att ställa om fort nog och innovation är inte deras styrka. Implementation och produktkvalitet, som varit deras styrkor, väger inte lika tungt längre. Nu gäller det att vara snabbfotad för att ge de senaste lösningarna, när det gäller uppkoppling, elektrifiering och känsla. Om kvaliteten kommer lite efter kan det till och med vara OK för många kunder – något som var otänkbart bara för fem år sedan.

Detta har framför allt gett de tyska spelarna huvudbry, då spelplanen är så omritat att de inte vet var de skall börja. När det kommer till ny teknik och drivlinor anser Christian att elbilar oftast är bättre än de bilar de ersatt. Det är en bra lösning inte minst när det gäller kortare sträckor, där man kan använda batterier som inte väger så mycket. När det gäller längre sträckor är nackdelen att batterierna väger mer vilket skapar större rullmotstånd och sämre kördynamik. Samt att de än så länge finns för få laddstationer. För dessa sträckor är den bästa lösningen att kombinera el med nästa generations koldioxidneutrala biobränslen som etanol, metanol och elektrometanolen Vulcanol. Dessa bränslen kan enkelt ersätta bensinen på mackarna, så är infrastrukturen redan klar och betald för. Koenigsegg Gemera blir den första bilen i världen som kan erbjuda den här kombinationen.

Som energikälla är solen den självklart bästa källan då den bränner vätgas i stora mängder vare sig vi vill det eller inte. Solenergin går att plocka upp med hjälp av solceller, vindkraft eller vågkraft som exempel och kan konverteras till elektricitet eller varför in solbränsle som går att blanda ut med de andra förnyelsebara bränslena som finns. 

Som tidigare nämnt är en av Koenigseggs styrka att det är ett familjeföretag. Något som självklart både kan vara en fördel men också nackdel. Christian ser huvudsakligen bara fördelar i det, man kanske bryr sig ännu lite mer om sitt skötebarn – där företaget är som en familjemedlem i sig. Nackdelarna och andra sidan är att det är svårt att släppa och koppla bort, samt att det säkert kan ses som svårare att göra karriär i ett familjeföretag än andra. Dock så vill han påpeka att både hans fru Halldora som är COO och han själv fokuserar mycket på att lyfta ur sig själva ur många sammanhang, för att ge frihet och bygga en organisation under dem, som till slut skall fungera utmärkt utan dem – men där dom fortfarande kan bidra med det där lilla extra när det behövs. Att lyckas bygga ett företag som Koenigsegg kräver otrolig navigation och fingertoppskänsla. I den tid vi lever i hör upp och nedgångar till vår vardag. I mer än 25 år som företag har Koenigsegg haft en förmåga att hantera nedgångar i ekonomin, ofta på grund av att det inte gått ner på alla ställen i världen samtidigt. För de närmaste åren är produktionen redan såld och med de relativt små volymer som man producerar så är världen fortfarande en stor plats att hitta nya möjligheter. 

– Mitt talesätt som entreprenör i med- och motgångar är – ha fötterna på jorden och sinnet uppe bland molnen – samtidigt. Håll det ”real” men våga samtidigt att drömma och förverkliga annars blir det inget nytt. 

Huvudstrategin är flexibilitet och anpassningsbarhet. Det har tagit dem igenom alla de stora globala finansiella och andra kriserna hittills. Det gäller att hitta den röda tråden, som alltid finns där bakom och göra det bästa av det. Samt när det går bra, alltid förvänta att det kommer sämre tider, så de inte kommer som en överraskning. Men helt klart krävs det mer som entreprenör i hårda tider. Christian har märkt att han ofta finner sig snabbt när det blåser, för det var där han och företaget var de tio första åren. Det är en plats som han är ganska van och bekväm i. Medgångar kan ibland nästa vara svårare för att allt kan gå väldigt fort och det då lätt blir en positiv dominoeffekt, som kan kännas främmande när man är van vid att kämpa. Dock är det lika viktigt att göra ”rätt” i med- som i motgång, annars faller man platt när det blir lite tuffare igen. 

Om Christian tror Koenigsegg kommer blir större än Volvo en vacker dag har han svårt att svara på, framtiden är som bekant väldigt svår att sia om. Målet med Koenigsegg är inte att bli störst – eller större än någon viss annan aktör. Målsättningen är att göra det dom gör bäst helt enkelt. Tillväxt kommer som ett resultat av hur väl man utför uppdraget och hur mycket som man känner är rimligt att växa utan att för den saken riskera företaget för mycket. 

– Jag ser väl mer att de lösningar, koncept och teknologier som vi utvecklar inom ramarna för Koenigsegg att de blir stora och hjälper bilindustrin i sin helhet – där tror jag vi kan slå Volvo och många andra inom industrin.

Med Gemera flyttar man teknikens gränser framåt går även upp i antalet tillverkade exemplar lite grann jämfört med tidigare modeller, det gör att priset också blir något lägre. Men det handlar fortfarande inte om någon dussin bil och som är väldigt dyr för de allra flesta. Men med detta sagt så har han och företaget många idéer om ytterligare bilar och farkoster för framtiden. Ett avslutande ord som för mig betyder att besöken, provkörningarna och fotograferingarna kommer fortsätta ett bra tag in i framtiden. 

Koenigsegg

*Företaget startas den 12 Augusti 1994 av en då 22 år gammal Christian.

*1996 kör racingföraren Rickard Rydell den första versionen av Koenigsegg med beteckningen CC på Anderstorp Raceway. 

*Under filmfestivalen I Cannes 1997 visas Koenigsegg CC upp till publik och medias stora glädje.

*Första motorsalongen för Koenigsegg att närvara på är 2000 och Paris bilsalong, då med den nya modellen CC8S. 

*En eld drabbar fabriken lokaler bara två veckor innan 2003 års bilsalong i Genève. 

*Undertecknades första besök och provkörning av den nya modellen CCR skedde 2004.

*2002, 2004 och 2005 kammar företaget hem en rad Guinness World Record för bland annat starkaste motor och snabbaste bil.

*I det framgångsrika tvprogrammet Top Gear slår man 2006 deras banrekord med nya modellen CCX.

*Tack vare förändrade reglementen blir det aldrig någon tävlan med den specialtillverkade versionen CCGT, endast avsedd för banan. 

*Efter en misslyckad affär med Saab 2010 måste man agera och nya modellen Agera blir en följd ab detta. 

*2014 föds en ny version med namnet One:1 baserat på Agera R. Tack vare en banting på 100 kilo har man kommit ned i en vikt/kraft ratio på en hästkraft per kilo och därav namnet. 

*Med eldrift och den helt egenutvecklade växellådan KGG gör nya modellen Regera debut 2015.

*Sista Agera rullar ur fabriken 2016 och har då tillverkats i totalt 60 exemplar med de olika versionerna inräknade. 

*På en avlyst vägsträcka i Nevada 2017 lyckas fabrikens testförare ta hem rekordet för världens snabbaset serieproducerade och gatgodkända bilmodeller. 

*Tillägnad och med samma namn som Christinas far presenteras nya modellen Jesko under 2019 års bilsalong i Genève. 

Koenigsegg Gemera

PrisCirka 16 miljoner kronor
Motor2-liters tre cylindrar, dubbla turbo, 598 hk. Plus 3 elmotorer. Total effekt 1 734 hk. Vridmoment 3 500 Nm
KraftöverföringMittmotor, Koenigsegg Direct Drive (KDD), fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 1,9 sekunder
Toppfart400 km/h
Förbrukning blandad körning enligt tillverkarenIngen uppgift
Vikt1 850 kg
Webbwww.koenigsegg.com