BMW X5 M
Loading...
Cars

BMW X5 M

– En tysk tjockis i tjockisarnas ärade land
av
den 13 november 2009

Artikeln producerades ursprungligen 13 november 2009, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

BMW X5 M

I dessa tuffa tider för bilbyggarna frångår man nu sina idiologier på löpande band. Bland dom första var Jaguar som byggde en kombimodell på X-Type. Sen var det Porsche som dyrt och heligt lovat att aldrig göra en Porsche med dieselmotor men sedermera gjorde detta med en Cayenne Diesel. Cayennen i sig var även den något som många genuina Porsche kunder ställde sig skarpt emot. Efter det var det Audi som bröt sin hållpunkt om att aldrig ha mer än en RS modell i produktion åt gången, nu med RS6 och TTRS ute samtidigt. Och så var det då alltså dags även för BMW att följa trenden med att bryta sina ideal. Många har nämligen ifrågasatt BMW varför inte en M version gjort på 7-serien. Då har BWM svarat att en M7 inte skulle ligga i linje med var sektionen M-sport står för. Men nu gör man det alltså, släpper M-versioner på X5 samt X6, två feta stads-suvar som verkligen inte har med BMW M-sports genuina tankesätt att göra

.

Tidigare M-bilar som funnits i BMWs modellflotta har varit M1, M3, M5, Z3M samt Z4M. Dessa bilarna är sportiga ända ut i fingertopparna och det är lätt att förstå efter att man kört någon av dem. Så att X5 och X6 inte hör in i denna skara tighta sportbilar är det inget tvivel om. Men nu har BMW tydligt resonerat att kunderna velat ha dessa modeller och därför böjt sig mot marknadsefterfrågan. Och har dom gjort det så var vi givetvis att prova en av modellerna. Och Eftersom vi snackar fläskig SUV med en ännu vulgärare och fläskigare V8 med dubbelturbo på ofattbara 550 hästkrafter. Ja då fanns det bara ett land passande nog för att testa denna kärra i, humbugarna och coka-colas förenta land USA.

Jag vakande upp tidigare än tuppen tack vare jetlagen och hängde på låste hos BMW Manhattan en solig måndagsmorgon i början av November. Innanför fönstren kunde jag skymta en Monte Carlo blå X5M stå och skina. Jag blir tillslut insläppt av en mycket trevlig herre med perfekt Amerikanskt servicebemötande. När vi hoppar i bilen och han börjar på meningen om att han skall ge mig en kort genomgång av bilen har jag redan lokaliserat startknappen och bilen väser igång tätt följt av herrens från BMWs röst, -Oh, so I see you all ready no tis car! Kort därefter rullar jag längs 6 avenue och låter Jay-Z och Alica Key’s senaste låt, Empire State of mind flöda ut ur högtalarna på högsta volym.

Det är inte första gången jag får lov at

t nyttja bilar i USA och New York och senast ett år sendan i och med testet av VW Passat CC som kunde läsas i CS Hemma. Att köra bil i New York handlar mycket om att ta för sig. För gör du inte det blir du praktiskt taget överkörd av en gul taxi helt garanterat. Och att ta för sig när man vet att du ruvar 550 skutglada hästar under huven är inget svårt alls. Man liksom siktar och skjuter dit man vill, den här bilen går bättre än Diascovery färjan vid uppskutning. För att förstå exakt vad dessa 680newtonmeter till vrid verkligen gör sökte jag mig ut till en öde väg på Coney Island för att testa Launch kontrollen. Efter lite manual läsning och knapptryckande lyckas jag få till en launch. Och likt den brantaste backen på Balder bergochdalbanan på Liseberg hissnar min mage av g-kraften. Så här stark bergochdalbaneeffekt har jag inte upplevt sen jag testade en värsting snöskoter från Yamaha på full spätta över en öppen is på en frusen sjö. Helt galet minst sagt!

Körkomforten är oklanderlig i en X5M, det är det inget snack om. Man sitter i en skön fåtölj med alla reglage lättåtkomliga. Det nu aningen modifierade iDriven reglaget gör det lätt att manövrera alla inställningar i Navigatorn och på bilen. 

Ska du köra X5M får du vara beredd på seriös alkoholism av bensin för den här killen dricker värre en den värsta a-lagaren utanför bolaget!

BMW X5M

GrundprisFrån 1 050 000 kr
Motor4,4 liters V8 med dubbelturbo, 550 hk. Vridmoment 680 nm
Kraftöverföring6-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på 4,7 sek
Toppfartbegränsad till 250 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren13,9 l/100 km
Vikt2 380 kg
Garantier3 års service eller 8000 mil, 3 års lack-, 12 års rostgaranti, 5 års BMW mobile care
Betyg3
Webbwww.bmw.se
+Vansinnes racket utan like!
Detta är fortfarande en klumpig SUV som bryter mot M-sports ideologi.