Bård Eker
Loading...
Cars

Bård Eker

– En superentreprenör i fartens namn
av
den 29 mars 2012

Artikeln producerades ursprungligen 29 mars 2012, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Bård Eker

Med bränder, grundkörda offshorebåtar och en kraschad Saabaffär så har livet varit allt annat än simpelt för en av Norges mest framgångsrika män, Bård Eker.

Cars Collection fick möjligheten till ett exklusivt möte med den norske superentreprenören Bård Eker mitt under själva Stockholmsveckan på Gotland och i samband med eventet Gran Turismo på Gotlandring. Bård var på plats med sitt team för att visa upp sina produkter. Båtar från det egna varumärke, Hydrolift, bilar från svenska Koenigsegg (som han är delägare i) och dessutom motorcyklar från italienska märket Ducati som han är agent för i södra Norge. Under vistelsen på ön fick vi även njuta av Gotlands bästa attraktioner så här års, sol, party och Gotlandring, en av Sveriges roligaste racingbanor enligt många.

Det var i och med Saab-affären 2009 namnet Bård Eker blev känt för många i Sverige. Innan dess var namnet troligen mest känt för folk inom båtvärlden och de som kände till hans delägarskap i Koenigsegg. Saabaffären, tillsammans med Christian von Koenigsegg, såg till en början ut att kunna gå vägen. Bl.a. hade man planer på att börja bygga den uppmärksammade solcellsprototypen, Quant. Men när det till slut rasade så var det många som påstod att det hela bara hade varit ett mediaspektakel. Något som Bård bestämt tillbakavisar och han erkänner att perioden efteråt var en av de mörkare i hans liv. Det fanns säkerligen många anledningar till affären sprack. En var att förhandlingarna drog ut på tiden. ”Vi var kanske inte tillräckligt tydliga med att förmedla komplexiteten i affären,” säger Bård. Följden av denna dystra tid blev en ny modell för Koenigsegg, Agera. Namnet var en direkt koppling till vad som behövdes göra efter Saabhistorien, något var tvunget att hända. Bård och Christian var tvungna att ”agera”!

Koenigsegg CCX

Grundpris740 000 Euro
Motor4,7-liters V8 med dubbla kompressorer, 806 hk. Vridmoment 920 Nm
Kraftöverföring6-stegad manuel låda, bakhjulsdrift
Acceleration0-100 på 3,2 sek. 0-200 på 9,8 sek, 0-200-0 på 14 sek. 0-300-0 på 29,2 sek
Toppfart395+ km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren17 l/100 km
Vikt1 280 kg
Garantier2 års garanti
Webbwww.koenigsegg.com

Till Gotland hade Bård förutom ett par Hydrolift-båtar även tagit med en Koenigsegg CCR samt även en mycket speciell Koenigseggmodell vid namn CCGT. En ren tävlingsbil byggd i ett enda exemplar enlig FIA:s GT1-reglemente och med ett värde på cirka tjugo miljoner. Tanken med bilen var från början att köra i långloppsserien för GT-vagnar, men i och med finanskrisen blev kostnaderna alltför stora för att genomföra det projektet. Nu är bilen ett bevis på att märket har kompetens att bygga renodlade tävlingsversioner av sina modeller men också en extremt dyr leksak som passar utmärkt att använda på tillställningar som t.ex. Gran Turismo events. 

När man träffar Bård förvånas man av hans jordnära utstrålning, han tar sig tid trots att hans liv är maximerat långt över de flestas fantasi. En dag i Bårds liv hade med all sannolikhet förorsakat en vanlig person en hjärtinfarkt. Hans intresse för att prata om sitt liv, sina projekt och produkter lyser med ett engagemang likt inget annat. Inte på ett drygt säljande sätt utan av en inre passion för det extrema som går fort. Bård Eker föddes i Fredrikstad i början av 60-talet, där han har han valt att stanna och bygga upp sin verksamhet. Ett stenkast från centrum vid vattnet ligger lokalerna som inhyser Eker Performance Center. Här produceras Hydroliftbåtarna från scratch till slutmontering och försäljning. I lokalerna finns även försäljningen av det Italienska motorcykelmärket Ducati samt ett showroom för Koenigsegg. Något som få ses som ganska unikt i Norge. Kör man ett par mil ut från stan kommer man till det ställe där Eker Group har sin högborg och här sker all design som är grunden till Bård Ekers framgångar. ”Det är inte bara båtar och bilar som formgivits här utan också barnvagnar, möbler och videoprojektorer”, säger Bård. Eker Group är flerfaldigt belönade inom design för ett antal av sina produkter. 2011 vann man Red Dot Award, som kan liknas med designvärldens Oscar, för en rullstol.

Koenigsegg CCGT 

GrundprisGår ej att köpa
Motor4,7-liters V8, 640 hk. Vridmoment ej officiellt
Kraftöverföring6-stegad manuel racinglåda, bakhjulsdrift
Accelerationej officiellt
Toppfartej officiellt
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkarenej officiellt
Vikt1100 kg
Webbwww.koenigsegg.com

Hydrolift startades i mitten av åttiotalet och med en genialisk V-skrovskonstruktion blev det norska båtmärket, grundat av Egil Ranvig, en succé inom offshoreracing. När Bård Eker tog över ägandet av Hydrolift 2002 fokuserades produktionen mer åt större och snabbare powerboats. Med en rad modeller som SX-24, C-24, C- 31 och C-32R har märket slagit sig in som ett av de bästa märkena i sin genre. När Bård gav sig in i offshoreracing, båtvärldens svar på Formel 1, hade han som mål att bli världsmästare. En merit han lyckats med 2005 efter endast tre körda säsonger. Efter det lades vidare satsningar på is, Bård nådde helt enkelt sitt mål alldeles för snabbt. Finanskrisen var också delaktig till att ytterligare projekt bordlades. Några inhopp som förare har dock.

När vi träffar Bård på Gotland bjuder han på en åktur i en C-31R försedd med en 662 hästars Mercurymotor. Åkturen blev inte så lång då en väderfront kom in över Gotland och vi snart fullkomligen hade dränkts när himlen öppnade sig. Men den korta turen visade ändå vilket otrolig prestanda Hydroliftbåtarna sitter inne med, Bård provocerar båten i sidled mot dom kraftiga vådorna utan minsta oro i skrovet. Det senaste tillskottet i Hydrolifts modellprogram är en C-32 Sun RR, det häftigaste företaget byggt i försäljningssyfte. C-32 Sun RR är drygt tio meter lång, helt byggd i kolfiber och försedd med två amerikanska Ilmor V10-motorer på 725 hästar vardera. Det är samma motor som sitter i en Dodge Viper, nu är det dock två som tillsammans ger 1 450 hk. Toppfarten är uppskattad till 96 knop men ej testad då propellrarna fortfarande inte är helt utprovade. Bård säger dock att han hoppas kunna klämma 100 knop när det väl är dags och rätt förhållanden råder. Pris på C-32 Sun RR ligger på dryga 5,1 Mkr.

Hydrolift har hela tiden varit inriktat på snabba racerbåtar, men under senare år har även ett bredare utbud skapats i form av snabba skärgårdscruisers. Vad som gör märket unikt är att man har en stor erfarenhet av att skräddarsy alla sina modeller precis så som kunden vill ha dem. Eftersom hjärtat alltid klappat för den snabbare typen av modeller har användandet av lättviktsmaterial varit flitigt i alla modeller för att få extra styvhet utan att öka vikten, precis som på en sportbil. 

Samarbetet med Koenigsegg startade år 2005 då Bård gick in och köpte cirka 45 procent av bolaget. Men hans inblandning i företaget blev mer engagerat än bara ett ägande. Christian och Bård fann varandra genom att deras personligheter på många sätt liknande varandra, där andra tror att loppet är kört där börjar racet för dessa två. Båda företagen led stora kval efter lokalbränder där i stort sett allting brann upp men ändå lyckades man resa sig och bygga upp verksamheten på nytt. Något få trodde var möjligt att de skulle kunna genomföra. Ett klassiskt citat från Bård är: “det är när tapeterna brinner man lär sig något”. Citatet talar ganska tydligt om vilket typ av person Bård Eker är. 

Hydrolift C-31 R

Grundpris3 570 000 kr
MotorMercury 662 hk
Toppfart65 knop
Skrov24 grader – 2 step technology
Mått (längd/bredd)9,60/2,50 meter
Sovplats2 + 1personer
Sittplatser cokpit7 personer
Webbwww.hydrolift.com