Audi RS e-tron GT
Loading...
Cars

Audi RS e-tron GT

– Elmissilen från Ingolstadt
av
den 3 mars 2021

Artikeln producerades ursprungligen 3 mars 2021, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Audi RS e-tron GT

Nu har jag äntligen fått känna på Audis elmissil RS e-tron GT och vad den har att har att erbjuda. 

Det har varit mycket snack och vi har fått se mängder av bilder på den maskerade versionen av Audis prestandaelbil. Så mycket att man till och med körde en tv-reklam med den maskerade versionen. Nu är RS e-tron GT produktionsklar!

känns hårdare och sportigare

I grund och botten är det samma bil som Porsche Taycan Turbo S, som ni kan läsa om här. Porschen, som imponerar med sina 761 hästar, känns hårdare och sportigare men jag förväntar mig inget annat. Audin har ett mjukare framförande och framstår som mer komfortabel. Men med det sagt bjuder Audin på en prestanda som få någonsin kommer utnyttja till fullo.

Elmotorn i RS e-tron GT levererar fler hästkrafter än någon annan produktionsbil från Audi. Till och med fler än den senaste RS6 som har 600 hästar. I boost-läget får du totalt 646 hästar i RS e-tron GT. För den ovane är det här en herrans massa hästar som genererar en kraft som kan vara svår att hantera. För egen del är det en annan sak eftersom jag för länge sedan tappat räkningen på antalet bilar med över 500 hästar jag kört. Fast att stämpla plattan i mattan på en Koenigsegg är en sak, Audi e-tron bjuder på en helt annan upplevelse. En elbil behöver inte bygga upp någon kompression innan kraften når däcken och bilen skjuter iväg likt en missil så snart du nuddar gaspedalen!

plastflaskor och fisknät

Audi RS e-tron GT har gott om plats för fyra personer och om det behövs kan man utan problem sitta tre bak. Tack vare en konstruktion med fördjupningar i batteriet som ligger längs med golvet, får man gott om plats för fötterna även i baksätet. Passande nog kallas denna plats och konstruktion för fotgarage. Du kan välja mellan två olika säten till bilen, ett mer avslappnat komfortsäte samt en hårdare sportstol med RS-emblem i nacken. Självklart föredrar jag den sportigare varianten som gör att jag sitter som i ett skruvstäd. 

Elmotorn i RS e-tron GT levererar fler hästkrafter än någon annan produktionsbil från Audi. Till och med fler än den senaste RS6 som har 600 hästar. I boost-läget får du totalt 646 hästar i RS e-tron GT. För den ovane är det här en herrans massa hästar som genererar en kraft som kan vara svår att hantera. För egen del är det en annan sak eftersom jag för länge sedan tappat räkningen på antalet bilar med över 500 hästar jag kört. Fast att stämpla plattan i mattan på en Koenigsegg är en sak, Audi e-tron bjuder på en helt annan upplevelse. En elbil behöver inte bygga upp någon kompression innan kraften når däcken och bilen skjuter iväg likt en missil så snart du nuddar gaspedalen!

plastflaskor och fisknät

Audi RS e-tron GT har gott om plats för fyra personer och om det behövs kan man utan problem sitta tre bak. Tack vare en konstruktion med fördjupningar i batteriet som ligger längs med golvet, får man gott om plats för fötterna även i baksätet. Passande nog kallas denna plats och konstruktion för fotgarage. Du kan välja mellan två olika säten till bilen, ett mer avslappnat komfortsäte samt en hårdare sportstol med RS-emblem i nacken. Självklart föredrar jag den sportigare varianten som gör att jag sitter som i ett skruvstäd. 

Bland interiörutbudet i RS e-tron GT finns både animaliska material och material som återvunnits från bland annat plastflaskor och fisknät. Jag fördrar faktiskt det sistnämnda som något förvånande liknar alcantara, vilket är det material jag personligen tycker passar bäst i en sportig bil. Tillsammans med paneler av kolfiber och en e-tron logga som lyser i rött blir upplevelsen i kupén fulländad. 

Kör du snabbt på motorvägen

Mängden teknik i RS e-tron GT är överväldigande och alldeles för mycket för att kunna redogöra för här. Bland annat går fyrhjulsstyrning att få som tillval. Självklart arbetar den intelligent och anpassar sig efter din hastighet. Kör du snabbt på motorvägen kommer systemet jobba för en stabilare färd. Om du istället kör långsamt genererar den en mindre svängradie, vilket är otroligt bekvämt när man kör i stan eller när man ska parkera. 

En annan teknisk nyhet, och något som visat sig nödvändigt på elbilar, är de nya karbidbromsarna Audi konstruerat. De har 30% bättre hållbarhet och är tio gånger hårdare än vanliga stålbromsar. Det medför i sin tur att det blir upp till 90% mindre bromsdamm. Problemet som uppstått med bromsarna på elbilar beror på att motorbromsen är så kraftfull att man i stort sett inte behöver använda bromsen alls. Det medför att det blir beläggningar, och i värsta fall rost, på bromsskivorna. Det kan i sin tur innebära att bromsarna tar sämre när du väl behöver använda dem. En dag som denna när det är blött och kallt ute är det dock inte bromsarna som är problemet, utan däcken. Varje gång jag bromsar hårt aktiveras bilens ABS eftersom bromsarna nyper åt så hårt att däcken inte får grepp. 

kunna förmedla till er.

Självklart är det många journalister som vill provköra bilar som Audi RS e-tron GT men platserna är få när det kommer till bilar som denna. Även om jag är lyckligt lottad att ha en plats på denna exklusiva provkörning är tiden inte tillräcklig för det jag vill få ut och därefter kunna förmedla till er. Tack vare tiden jag spenderade med Taycan Turbo S kunde jag dessbättre ta ett stort kliv direkt in i den aktiva körningen. Bilarna är såpass lika i sitt uppträdande att jag redan från start kände mig bekväm med att pressa RS e-tron GT lite extra. 

Hur långt man kommer på en laddning och att man kan glida fram mjukt och ljudlöst i en elbil är saker jag redan vet och tiden räcker inte till för att fördjupa mig i det just nu. Det är därför jag med dessa ord nu avslutar men jag lovar att återkomma till er med en mer djupgående rapport när jag väl fått tillbringa mer tid bakom ratten på Audis nya elmissil.

Audi RS e-tron GT

Grundpris från1 573 000 kronor
MotorEl, 646 hk. Vridmoment 830 Nm
BatteriLitiumjon, 93,4 kWh, 800 volt. Max laddeffekt 250 kW
Kraftöverföring2 elmotorer, fyrhjulsdrift. 1-växlad reduktionslåda fram, 2-växlad reduktionslåda bak
Acceleration0-100 på 3,6 sek
Toppfart250 km/h
Förbrukning enl. WLTP2,06 – 2,25 kWh/mil
Vikt2 347 kg
GarantierNybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år. Skatt: 360 kronor per år
Webbwww.audi.se