Porsche 911 Cabriolet
Loading...
Cars

Porsche 911 Cabriolet

– En cab för alla väder
av
den 11 mars 2012

Artikeln producerades ursprungligen 11 mars 2012, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Porsche 911 Cabriolet

Nya 911 med modellbeteckningen 991 har i stort sett bara fått jubel och applåder. Nu är kabrioletversionen här och Cars Collection fick en exklusiv inbjudan till provkörning av denna välformade skapelse på Gran Canaria. Solen skiner och temperaturen ligger runt tjugo grader, perfekta omständigheter för en taklös bil med andra ord. För att göra nya 911 taklös krävs endast ett tryck på en knapp och 13 sekunder senare har du den klarblåa himlen med solen ovan dig. Upp- och nedfällning kan göras i farter upp till 50 km/h. Porsche har lovat mycket gott om cabrioletversionen och för att verkligen låta oss journalister prova detta börjar man provkörningen på en racingbana. 

Kvalitetsmässigt tillhör Porsche utan tvekan de absolut bästa, nya 911 Cabriolet är inget undantag och allt sitter precis där det ska och med perfekt passform, inget klapp eller gnissel. Nya 911 har blivit större och bekvämare, något som kan upplevas både gott och ont. Så till exempel har mittkonsolen blivit större och påminner mycket om den i Panameran. Även instrumentpanelen är hämtad därifrån med ett multifönster till höger om varvräknaren där man kan få all nödvändig info om färddator, navigation, däckstryck med mera. Varför 911 Cabriolet går att få med både dom tidiga pdk-reglagen på ratten och riktiga paddlar bakom ratten förbryllar dock. 

Något som är så gott som orört sedan första 911, vilken presenterades 1963 på IAA, är motorns placering strax bakom bakaxeln och att det är en boxer-motor. 1963 var motorn på 2,0 liter och 130 hk. I nya 911 Carrera S sitter en 3,8 liter boxersexa på 400 hästkrafter. Väljer du modellen utan S får du en 350 hästars 3,4 liters motor. Porsche har jobbat hårt med få ned förbrukningen, detta genom start/stopp-funktion med mera. Resultatet har blivit cirka 6,9 liter per 100 mil vilket får anses mycket bra för en så potent bil. För att nå så låga förbrukningssiffror får du dock köra mycket varsamt, precis tvärt emot typen av körning som den lilla racingbanan på kusten av Gran Canaria inbjuder till.

Varje gång det talas om kabrioletversioner av prestandabilar fnyser alltid dom så kallade experterna och drar upp argument som vridstyvhet etc. Visst har dom rätt i många fall men inte i detta fallet, Porsche säger att nya 911 Cab är 30% styvare än föregångaren. Efter ett par varv på banan är detta inget man tvivlar på, bilen känns hur stabil och vridstyv som helst när man provocerar den genom kurvorna och över curbsen. När banan sen byts mot dom i vissa fall skräckinjagande kurviga bergsvägarna fortsätter 911 Carrera S Cabriolet att imponera, nosen styr in likt en perfekt skjuten pil från en båge mitt i prick varje gång. Vad som imponerar än mer är det fantastiska ljudet, Porsche har lagt många ingenjörstimmar på att få till den perfekta välstämda ljudkulissen. Nått som upplevs som nytt är att Porsche tillåter avgaspuffar vid gasuppläpp, ett fenomen som helt har med trend att göra då det är en enkel match för dom duktiga teknikerna att trimma bort. Bilen är dessutom försedd med en så kallad Sound-Symposer som förstärker ljudet från motorn in i kupén.

Det som imponerar mest med nya Porsche 911 Carrera S Cabriolet är dess mångsidighet, du kan glida i stan eller på landsvägen och njuta av solen och vinden som dränker dig från ovan. Men genom några enkla knapptryck kan du förvandla samma bil till en fullfjädrad attacksugen banbil som garanterat inte kommer tröttna före dig på snabba snäva kurvor i full hastighet. Många andra bilar skulle likt en trött gammal hund velat gå och lägga sig medan nya 911 Cabriolet är den glada labradoren som står med frisbeen i mun, viftande svans och vill leka mera!

+ Mångsidiga köregenskaper, snygg även med suffletten uppe, fantastisk ljud.

– Onödigt att dom gamla pdk-knapparna finns kvar som val.

Porsche 911 (991) Carrera S Cabriolet

Grundpris1 033 000 kr
Motor3,8 liters, 6-cylindrig boxermotor, 400 hk. Vridmoment 440 Nm
Kraftöverföring7-stegad manuell eller Porsche Doppelkuppling (PDK), bakhjulsdrift
Acceleration0-100 på cirka 4,6 sek
Toppfartcirka 300 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren12,4-14,1 l/100 km
Vikt1 485 kg
Garantier2 års nybil-, 3 års lack-, 10 års rostgaranti, 2 års Porsche assistans
Betyg4
UtmanareMercedes SL500
Webbwww.porsche.se