Range Rover Evouqe SD4
Loading...
Cars

Range Rover Evouqe SD4

– Tvåtusentalets fräckaste SUV har tagit plats i stadsbilden med en smäll
av
den 24 oktober 2011

Artikeln producerades ursprungligen 24 oktober 2011, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Range Rover Evouqe SD4

När solen, månen och planeterna står i exakt rätt position händer det. Precis vad som hände när Range Rover Evoque gick från futuristiskt framtidskoncept till produktionsklar bil. Få bilar får behålla de coola, och i många fall vågade designlinjerna, men så är inte fallet med Evoque. Med uppkäftigt stor front med smala arga lyktor och låg taklinje sätter sig Evoquens linjer på hornhinnan direkt. Egentligen är det bara en sak som tydligt skiljer konceptet från den verkliga produktionsbilen och det är backspeglarna som var obefintliga på konceptet. 

Evoque presenterades med tre dörrar och det var för ovanlighetens skull även tredörrars versionen som kom ut på marknaden först. Den finns även numera som femdörrarsversion också, även rykten om en kabriolettversion har florerat. Bilen vi valt att testa är givetvis en tredörrars eftersom det känns mest rätt för denna modellen. Och eftersom färgen vit på bilar precis gått om silver känns valet självklart när frågan kommer om vit är att föredra framför svart.

Att Range Rover Evoque sticker ut med sin djärva design är det ingen tvekan om, folk bokstavligen vrider nackarna ur led för att få en närmare titt när man kör förbi. Och man får näst intill skynda sig in i bilen när alla frågor kommer haglande från oblyga människor ute på stan. Men visst är det kul när en bil får sådan effekt på folks känslor, det måste vara ett tecken på att formgivarna har lyckats. Något ingenjörerna och formgivarna inte heller lämnat åt slumpen är detaljerna som sticker ut och de är många på Evoque. Bland de coolare hör instegsbelysningen från bakspeglarna som projicerar  en silhuettbild av Evoque i marken när man stiger ur, riktigt snyggt!

Invändigt är designen inte riktigt lika banbrytande och futuristisk även om men för den saken skull absolut inte är tråkig. Materialvalet och kvalitetskänslan ligger på högsta nivå vilket är förväntat från ett märke som detta. Evoque går att få med riktigt fräckt skålade sportstolar som liknar något hämtat direkt från en racingbil med hål för fyrpunktsbälte. Den vi har är dock utrustad med standardstolarna som är riktigt sköna och ger utmärkt stöd för både aktiv körning men även vid längre pass. Om man vill låta solen lysa upp interiören extra mycket finns ett stort panoramatak i glas som tillval.

Att Evoquen kommer från Land Rover-familjen råder det inget tvivel om, något man snabbt märker när vägen börjar bli sämre. Visst har Evoque inte samma otroliga terrängegenskaper som sina större syskon men den klarar absolut ganska svåra förhållanden utan problem. Det är dock på vägar med mer slätt underlag bilen verkligen visar hur fint chassi och aerodynamik den har trots att det är en stadsjeep. Om man inte håller ett öga på hastighetsmätaren är det lätt att bli av med lappen, man hör eller uppfattar helt enkelt inte farten. 

För att ha full kontroll på alla väglag finns en rad inställningsmöjligheter för chassi och vägegenskaper. Om man valt Dynamic paketet får man alternativet dynamisk körstil, detta gör att bilen får ett lite mer aktivt uppträdande med hårdare chassi. Varvräknaren ändrar då även färg till rött. Istället för traditionell växelspak har man nu använt samma reglage som Jaguar har vilket är ett puckliknande vred som kommer upp ur mittkonsolen. Alla reglage är tydliga och lättåtkomliga medan navigatorn kanske inte klassar in som marknadens bästa. Dom touchreglerade lamporna i taket känns dock helt rätt och före sin tid.

Bland valen av motorer finns en hel rad olika alternativ. Bilen vi har för detta test drivs av en 2,2 liters dieselmotor på 190 hästkrafter och 420 Nm i vrid. Utöver de andra bensinmotorerna finns även ett framhjulsdrivet alternativ med en snål dieselmotor på 150 hästar. Framöver har även ryktats om en starkare maskin på drygt 300 hästar. SD4 (dieselmotorn) som sitter i testvagnen gör sitt jobb utmärkt och klanderfritt. 100 km/h nås efter 8,5 sekunder och toppfarten ligger runt 200 km/h. Bränsleförbrukningen för blandad körning hamnar på 6,5 liter per 100 kilometer. 

Det är oundvikligt att inte gilla Evoque om man hör till den gruppen människor som gillar nya trender och mode. Man känner sig fullkomligt trendriktig och Evoque är likt en välsydd kostym. Men vi väljer hellre en tredörrars skärning trots att den kanske i vissa fall inte är lika praktiskt som en med fem dörrar. Evoque tar oss ett litet stort steg närmare framtiden. 

+ Riktigt cool och trendmedveten bil med vågad design, mycket bra vägegenskaper båda på och utanför vägen.

– Det är inte alltid dom hård designade linjerna är funktionella som tryter på uppsikten genom rutorna på sidan och bak. 

Range Rover Evoque SD4

Grundpris389 900 kr
Motor2,2 liters fyrcylindrig dieselmotor, 190 hk. Vridmoment 420 Nm
Kraftöverföring6-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på 8,5 sek
Toppfart195 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren6,5 l/100 km
Vikt1 685kg
Garantier3 års nybilsgaranti, 6 års rostskydd, 3 års vagnskadegaranti samt 3 års Land Rover assistans inom Europa
Betyg4
Webbwww.landrover.se